Skip to main content

Nasehat Diri Kecilkanlah Dunia Kita, Besarkanlah Akhirat

KHSblog.net- Nasehat Diri Kecilkanlah Dunia Kita, Besarkanlah Akhirat. Dunia bukanlah kehidupan selamanya. Dunia hanya tempat singgah sementara. Ada kehidupan kekal yang membutuhkan perbekalan untuk mempersiapkan diri. Kehidupan hakiki itu bernama kampung akhirat.

Nasehat Diri Kecilkanlah Dunia Kita, Besarkanlah Akhirat

Bekal yang perlu dipersiapkan untuk menuju kampung akhirat adalah dengan mengumpulkan pundi-pundi amal kebaikan. Membantu orang-orang terdekat kita dengan niat mencari ridhoNya semata. Dunia yang penuh dengan kesenangan ini jangan sampai membuat kita terbuai hingga melupakan perjalanan panjang menuju kampung akhirat.

Berikut ini ada tulisan entah dari mana asal penulisnya, namun ada nasehat yang begitu dalam untuk kita renungi agar tak lalai dengan dunia. Agar diri selalu berbenah menjadi baik dari hari ke hari.

Astaghfirullah..
Ya Allah, majleb banget..😭😭
masih jauh dari baik, masih terlena dengan dunia😭

Yuk simak tulisan ini,

Sayyidah Fatimah pernah mengadu kepada Rasulullah bahwa dia ingin seperti wanita wanita lain yang berhias dengan barang emas.

Lalu Rasulullah  membawa Sayyidah Fatimah ke satu perigi dan menimba ke dalam perigi tersebut. Setelah di angkat naik timba tersebut maka kelihatanlah barang-barang perhiasan emas di dalam timba tersebut.

Sabda Rasulullah  “Ambillah Fatimah!”

Oleh kerana teringin berhias seperti wanita yang lainnya, Sayyidah Fatimah pun mengambil. Tapi cuma SATU saja. Diambilnya pun dalam keadaan malu malu.

Kalau kitalah ditawarkan begitu, bagaimana? Pastinya kita akan terbeliak mata dan mengambil banyak-banyak, malah mungkin kita suruh di timba lagi emas tersebut.

Rasulullah kemudian bertanya kepada Fatimah, “Cukupkah Fatimah?”

“Cukup Ya Rasulullah.” Ujar Fatimah.

Kemudian Rasulullah berkata pada Fatimah, ketahuilah oleh mu wahai anakku Fatimah, walaupun kamu mengambil hanya satu emas itu, ia sudah mengurangkan kebahagiaan dan kelazatan kamu nanti di akhirat.”

Sayyidah Fatimah terkejut. Tanpa berfikir terus segera memulangkan emas itu kembali kepada Rasullulah. Beliau tidak sanggup menukarkan akhiratnya dengan dunia yang sedikit.

Begitu hebat cinta wanita wanita dahulu akan akhirat. Apabila di sebut akhirat saja, mereka sanggup faqir dan miskin di dunia.

Tapi kita ini, sudah berapa banyak akhirat kita yang kita tukarkan dengan dunia? 😭😭😭

Shoppee, lazada, ikea, zalora dan tempat tempat pemuas nafsu sudah menjadi kitab yang kita schroll hari hari untuk bershopping sehingga barang yang tak perlu pun kita beli demi memuaskan nafsu serakah dunia kita.

Uang yang sepatutnya kita gunakan untuk sedekah dan infaq sudah tiada lagi dalam list hidup kita. Kalaupun ada hanya bernilai kecil dari yang kita belanjakan untuk nafsu kita. Yang kita fikir siang dan malam hanyalah untuk mengisi ruang nafsu serakah kita.

Dalam FB kita penuh dengan video dan gambar makanan dan resep. Penuh dengan cerita cerita pakaian, jilbab dan aksesori untuk mencantikan diri kita. Sedangkan tubuh kita sudah semakin dekat dengan tanah dan berbau tanah!

Allahu ..

Kembali lah kawan kepada asal kita.

Kecilkan lah DUNIA kita. Besarkan lah AKHIRAT kita.

Ya Allah Yang Maha Pengasih, Berikan kasih sayang Mu kepada kami dan kepada para wanita kami.***

Baca juga:

Ada Kunci Sukses Dunia Akhirat dalam 8 Nama Ramadhan

Masjid Sumber Menemukan Kawan di Dunia Hingga Ke Surga

Miliki Empat Sifat Mulia ini Agar Bahagia Dunia Akhirat

Tanda tanda budak kehidupan duniawi

 

Tinggalkan Balasan